Lectia 4: Variabile in limbajul C++

Lectia 4: Variabile in limbajul C++

De ce aveti nevoie

Mediul CodeBlocks instalat pe pc propriu.

Introducere

Scrierea de programe in orice limbaj de programare(inclusiv C++) presupune utilizarea de variabile.

Acestea pot fi privite ca niste casute (sau zone de memorie) in care se poate stoca orice valoare de un anumit tip de date.

Un tip de date este un mod de clasificare a datelor. (de obicei nu putem stoca un cuvant format din litere intr-o variabila de tip numar intreg, deoarece numerele intregi si cuvintele sunt tipuri diferite de date).

Sa luam tipul de date intreg. In C++ o variabila de tip intreg se declara cu cuvantul cheie “int” urmat de numele variabilei(o denumire data variabilei).

Exemplu:

int a;

In dreptul casutei cu numele de a, se poate stoca orice valoare intreaga. (exemple: …-3,1,2,3,4,…)

Pentru a asigna o valoare variabilei, a se utilizeaza instuctiunea de atribuire “=” (egal simplu). (exemplu: a=2;). Atentie la semnificatia semnului egal, acesta insemand variabila din stanga ia valoare constanta/expresie din dreapta.

Instructiunea vida

In C++ pentru a separa 2 sau mai multe instructiuni se utilizeaza instructiunea vida “;” (punct si virgula).

Este modalitatea prin care ii spunem compilatorului ca urmeaza o noua instructiune, diferita de cea curenta.

Variabile in limbajul C++

O secventa de cod care declara o variabila(instructiunea 1) a si apoi ii atribuie o valoare este:

  • int a;
  • a = 10;

In acest moment casuta cu numele a (variabila de tip intreg a) poate fi ca in figura urmatoare:

S-a inserat valoarea 10 de tip intreg in casuta, ca urmare a instructiunii de atribuire.

Se observa ca s-a separat instructiunea (1) de instructiunea (2) prin “;”. De asemenea, se separa instructiunea (2) de restul instructiunilor care urmeaza(3) tot prin “;”.

Suma a 2 numere in C++

  1. int a;
  2. a=10;
  3. int b;
  4. b=6;
  5. int s;
  6. s = a + b;
  7. cout<<s;

Pasii pentru calculul sumei a 2 numere sunt ilustrati in poza de mai sus. Descrierea instructiune cu instructiune este urmatoarea:

  1. Se declara variabila a de tip intreg
  2. Se atribuie variabilei a valoarea 10
  3. Se declara variabila b de tip intreg
  4. Se atribuie variabilei b valoarea 6
  5. Se declara variabila c de tip intreg;
  6. Se atribuie variabilei c valoarea expresiei a+b (ce valoare avem in casuta a + ce valoare avem in casuta b)
  7. Se afiseaza suma la consola cu instructiunea “cout<<”;

Consola este o fereastra din Windows unde putem interactiona cu programul scris anterior. In acest caz se poate doar sa vedem rezultatul afisat de cout<<, si anume rezultatul sumei celor 2 numere, adica 16 (10+6).

Pentru lectia anterioara vizitati https://meditatii-informatica.ro/descriere-programe-in-pseudocod-2/ .

Pentru un alt site al meu vizitati: atestatinformatica.com .